Ochrana spotrebiteľaMeškanie letu - kedy máte nárok na kompenzáciu?

Meškanie letu – kedy máte nárok na kompenzáciu?

Lietanie nie je vždy bezproblémové ako by sme si želali. Napriek tomu, že najdôležitejšie je sa do cieľovej destinácie dostať v bezpečí, meškanie letu alebo dokonca jeho zrušenie môže spôsobiť nemalé komplikácie. Pri meškaní vášho letu však nie je povinnosťou cestujúceho takéto meškanie strpieť práve naopak, podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 cestujúci si môže nárokovať kompenzáciu za meškanie lietadla až do výšky 600 €.

Meškanie letu – kedy máte nárok na kompenzáciu?

Podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 cestujúci si môže nárokovať až 600 € kompenzáciu za meškanie lietadla pokiaľ:

  • sa prílet do cieľovej destinácie omeškal o viac ako 3 hodiny;
  • let odštartoval z EÚ alebo sa jedná o let, ktorý prilietal do Európskej únie a zároveň bol prevádzkovaný leteckou spoločnosťou so sídlom v EÚ (napr. let z tureckej Antalye do Bratislavy prevádzkovaný spoločnosťou Wizz air);
  • check-in prebehol včas tj. nie menej ako 45 minút pred odletom;
  • sa predmetný let uskutočnil v priebehu posledných 3 rokov; a
  • za meškanie bola zodpovedná letecká spoločnosť (napr. prevádzkové alebo technické problémy), v prípade tzv. mimoriadnych okolností nárok na kompenzáciu nevzniká.

Okrem finančnej kompenzácie má podľa európskeho nariadenia cestujúci, ktorý uviazol a čaká na odlet, nárok na niekoľko nevyhnutných služieb v súlade s podmienkami letu.

Dopravca je povinný počas meškania poskytnúť:

  • jedlo a občerstvenie;
  • prístup ku komunikácii vrátane dvoch telefonických hovorov, telexových alebo faxových správ a e-mailov;
  • ak je potrebné prenocovanie, musí dopravca poskytnúť hotelovú izbu a dopravu na letisko a späť.

Tým, že však prijmete občerstvenie, prenocovanie alebo inú formu kompenzácie, váš nárok na finančnú kompenzáciu nezaniká. 

Pokiaľ si nie ste istí, či máte nárok na kompenzáciu, kontaktujte nás prostredníctvom formulára na našom webe Refundio.sk, pričom Váš nárok zadarmo posúdime.

Máte nárok na kompenzáciu?
Nie ste si istí, či máte nárok na kompenzáciu? Zadarmo pre vás nárok posúdime

Môj let mal meškanie, na akú kompenzáciu mám nárok?

Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 je pri všetkých letoch, ktoré sú pokryté týmto nariadením, nárok na kompenzáciu ak meškanie presiahlo najmenej 3 hodiny. Finančná kompenzácia, resp. čiastka, na ktorú máte nárok, sa líši najmä podľa dĺžky letu a samotnej doby oneskorenia.

Vzdialenosť daného letu sa vždy meria od miesta odletu do miesta plánovaného príletu. V prípade nadväzujúcich letov ide o cieľovú destináciu, nie miesta medzi pristátia.

Pri vzdálenosti:

  • do 1 500 km, vzniká nárok na kompenzáciu 250 EUR;
  • od 1 500 km do 3 500 km, vzniká nárok na kompenzáciu 400 EUR
  • nad 3 500 km, vzniká nárok na kompenzáciu 600 EUR.

Podmienkou je, že daný let musí mať oneskorenie min. 3 hodiny oproti plánovanému času pristátia v cieľovej destinácii.

Oneskorenie pri odlete nie je bohužiaľ z pohľadu nároku na kompenzáciu podľa nariadenia EÚ nijako relevantné.

Zároveň pri letoch so vzdialenosťou nad 3 500 km vzniká nárok na kompenzáciu vo výške 600 EUR len v prípade, že došlo k oneskoreniu min. 4 hodiny. V prípade oneskorenia 3 – 4 hodiny oproti plánovanému času pristátia je nárok na kompenzáciu polovičný, teda 300 EUR.

Kompenzácia až 600 EUR - zadarmo posúdime, či máte nárok na kompenzáciu
Kompenzácia až 600 EUR – zadarmo posúdime, či máte nárok na kompenzáciu

Čo ak vám letecká spoločnosť ponúkla voucher alebo poukážku?

Letecké spoločnosti sa často snažia vzniknutú situáciu riešiť prostredníctvom voucherov či poukážok na nákup leteniek u daného leteckého dopravcu. V prípade oneskorenia alebo zrušenia letu sa tak môžete stretnúť s tým, že vám letecká spoločnosť ponúkne voucher na budúci nákup leteniek v hodnote kompenzácie, na ktorú máte nárok.

Pred prijatím akéhokoľvek voucheru či poukážky je dôležité si overiť, či sa prijatím nevzdávate práva na náhradu škody podľa európskeho nariadenia. Vo väčšine prípadoch sa totiž prijatím voucheru na budúci nákup leteniek vzdáte nároku na finančnú kompenzáciu.

Podľa nariadenia EÚ máte však vždy právo na vyplatenie kompenzácie v hotovosti, bankovým prevodom alebo šekom. Pokiaľ vám teda letecká spoločnosť ponúkne poukaz na nákup leteniek, vždy je na vás, či s takou kompenzáciou súhlasíte alebo si radšej necháte kompenzáciu vyplatiť na váš bankový účet.

Na čo máte nárok v prípade, že zmeškáte nadväzujúci let?

Ak cestujúci zmešká prestupný let z dôvodu meškania prvého letu, je povinnosťou leteckej spoločnosti vyhľadať náhradný spoj do cieľovej destinácie uvedenej na vašej letenke.

Okrem toho má cestujúci nárok na odškodnenie, v prípade ak do cieľovej destinácie dorazí o viac ako 3 hodiny neskôr. V takom prípade sa bude výška kompenzácie, na ktorú máte nárok, riadiť opätovne dĺžkou letu.

V prípade nadväzujúcich letov je však nevyhnutné, aby boli lety zakúpené v rámci jednej rezervácie a boli tak súčasťou jednej cesty. U jednej rezervácie je totiž letecký dopravca zodpovedný za to, že vám poskytne dostatočný čas na to, aby ste stihli v prestupovej destinácii nastúpiť k nadväzujúcemu letu. 

Pokiaľ by ste si lety zakúpili samostatne, nárok na kompenzáciu vám pri nestihnutí nadväzujúceho spoja nevzniká. Resp. vzniká iba v prípade, že by došlo k oneskoreniu viac ako 3 hodiny.

Mimoriadne okolnosti – kedy nárok na kompenzáciu nevzniká?

Podľa nariadenia EÚ sa letecká spoločnosť môže vyhnúť zodpovednosti, ak je meškanie alebo zrušenie letu spôsobené tzv. mimoriadnymi okolnosťami.

Medzi tzv. mimoriadne okolnosti patria napr.

  • extrémne nepriaznivé poveternostné podmienky;
  • núdzové situácie;
  • úder blesku;
  • obmedzenia riadenia letovej prevádzky;
  • náhla porucha letiskového radaru;
  • sabotáž;
  • politické nepokoje;
  • teroristické činy;
  • a iné výnimočné situácie.

Čo ak nemáte čas kompenzáciu zdĺhavo riešiť, existuje iné riešenie?

Nie je nič neobvyklé, že komunikacia s leteckou spoločnosťou trvá aj niekoľko mesiacov. Dôvodom môže byť vyťaženosť zákazníckej podpory leteckej spoločnosti alebo snaha o riešenie problémov cielenou pasivitou. Druhý prípad je bohužiaľ častý pri lacnejších spoločnostiach. Odpovede na Váš nárok sa tak nemusíte dočkať ani po 3 mesiacoch alebo náročnej výmene emailů. Často sa môžete stretnúť s kategorickým odmietnutím nároku z dôvodu výnimočných okolností.

Pokiaľ nemáte čas zdĺhavú komunikáciu s leteckým dopravcom alebo nechcete čakať na neisté kompenzácie, môžete využiť naše služby na Refundio.sk.

Váš nárok do 2 dní zadarmo posúdime a v prípade, ak váš let bude spĺňať nárok na kompenzáciu, zašleme vám nezáväznú ponuku na odkúpenie vášho nároku. Vám tak v priebehu pár dní zašleme čiastku kompenzácie na váš účet a zároveň na seba prevezmeme všetko riziko prípadného sporu. Finančnú kompenzáciu tak budete mať vopred na svojom účte a nebudete tak musieť čakať na zdĺhavé riešenie sporu s leteckým dopravcom (niekedy aj rok) ani sa zaujímať o to, či bude spor úspešný.

Kompenzácia až 600 EUR
Nie ste si istí, či máte nárok na kompenzáciu? Zadarmo pre vás nárok posúdime

Máme nárok na kompenzáciu aj za dieťa, za ktoré ste neplatili plnú cenu letenky?

Odpoveď znie: máte. Nárok na kompenzáciu má v plnej výške aj maloletý cestujúci, a to dokonca aj v prípade, že dieťaťu nebolo pridelené vlastné miesto. Aj v prípade, že ste za detskú letenku platili menej peňazí ako za dospelé letenky, máte nárok na plnú výšku kompenzácie.

Výnimkou je situácia, kedy ste za detskú letenku neplatili žiadnu čiastku. V takom prípade nárok na kompenzáciu nevzniká.

Bol mi zrušený let na služobnú cestu, mám nárok na kompenzáciu aj keď som za let neplatil?

Viacerí cestujúci sa domnievajú, že nárok na kompenzáciu za prípadné meškanie má ich zamestnávateľ ak sa jednalo o pracovnú cestu.

Opak je však pravdou a to najmä s ohľadom že práve cestujúci musel znášať nepríjemnosti spojené s omeškaním letu, nie osoba, ktorá za lístok zaplatila.

Jedná sa o všeobecnú zásadu upravenú v Nariadení EÚ o právach cestujúcich v leteckej doprave pričom nezáleží na tom, či ste zamestnancom spoločnosti zo súkromného sektora alebo verejným činiteľom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Najčítanejší články

Najnovšie články

Ďalšie články